Tuesday 18 December 2012

Refleksi minggu kedua belas

Assalamualaikum..minggu ini minggu yang paling lambat saya update...maafkan saya Puan Nor Hafizah dan Dr Siti Fatimah. disebabkan tugasan yang banyak perlu disiapkan saya agak leka dengan tugasan untuk update blog ini. pada minggu ini kelas kami sekali lagi telah digabungkan dengan kelas Dr. Siti Fatimah kerana Puan Nor Hafizah terpaksa datang lewat kerana ada urusan diluar.

      Pada hari ini Dr Siti Fatimah telah menunjukkan beberapa tayangan video berkaitan presantation yang baik kepada kami. kami agak teruja kerana kanak-kanak yang berusia 12 tahun dapat membuat presentation dengan baik sekali. video ini boleh didapati di YOUTUBE. senang je. selain itu video ini juga boleh di download menggunakan keepvid.. video boleh di download secara percuma. selepas tayangan video tamat. Dr Siti Fatimah menyatakan bahawa beliau ingin melihat presentation kami sehebat itu juga.
InsyaALLAH kami akan meakukannya sebaik yang mungkin.

    setelah selesai, kami telah diterangkan oleh Dr Siti Fatimah supaya membuat persediaan dengan presentation kami pada minggu hadapan. pada presentataion ini kami boleh menggunakan kreativiti masing-masing untuk membuat presentation samaada menggunakan microsoft word, free mind, atau google presentation. kami boleh memilih mengikut kreativiti kami.

      akhirnya Puan Hafizah masuk ke kelas dan kami berpindah kelas kami semua. pada minggu ini kami telah diberitahu oleh Puan Hafizah untuk menyiapkan tugasan pada minggu ini iaitu presentation menggunakan  MICROSOFT WORD atau IMPRESS. selain itu kami turut diajar cara untuk membuat BOOKLET menggunakan microsoft word.

     kawan-kawan tahu apa itu open office impress???tak tahu kan??ok saya akan terangkan. open office impress ialah aplikasi yang bersifat opensource atau multiplatform. ia memiliki semua fungsi seperti darwing, presentation, spreadsheet, database,formula dan lain-lain lagi. sekarang ny kita nak guna IMPRESS untuk buat presentation. ok sekarang mari kia teroka cara untuk menggunakan open office impress ni.

  
install open office kat PC masing-masing dan buka.


dia akan keluar macam ni dan lepas tu klik kat presentation


klik kat from template dan pilih lepas tu tekan next



lepas tu di akan keluar slide kedua. pilih design slide, lepas tu tukar output medium dan klik next.


slide ketiga pula tetapkan slide transition, presentation type dan tekan next


slide keempat ni boleh isi kalau nak isi. kaau tak nak isikan pun boleh juga.


slide kelima pula pilih nak pages macam mana. lepas tu klik create.


ha....jadi la macam ni. mudah kan??


seterusnya, jom kita belajar tentang cara untuk membuat BOOKLET menggunakan microsoft word.

buka microsoft word kat PC masing-masing


dia akan keluar macam ni dan klik kat anak panah tu lepas tu klik kat new.


lepas keluar macam ni cari NEWSLETTER dan klik


pilih templates yang anda nak. lepas tu tekan download


dia akan keluar macam ni dan anda boleh isikan maklumat yang anda inginkan




ha....inilah contoh BOOKLETsaya yang dah siap.
simple je....:)
anda boleh buat lebih cantik dari ni taw.


ok,setakat itu sahaja refleksi saya pada minggu ini. selamat berjuang untuk menyiapkan assigment kawan-kawan...jumpa lagi minggu depan... 

No comments:

Post a Comment