Wednesday 5 December 2012

Refleksi minggu kesebelas

Assalamualaikum semua.....

Alhamdulillah pada minggu ini Puan Nor Hafizah telah sembuh dan telah datang mengajar kami. Pada minggu ini Puan Nor Hafizah menerangkan kepada kami lebih lanjut lagi tentang 2D GRAFIC EDITING SOFTWARE. Puan Norhafizah menerangkan kepada kami cara-cara untuk menggunakan Microsoft Paint  / Paint Brush,Shapes/smart Art PowerPoint,GIMP  (OSS),Online – google draw (collaborative drawing),OpenOffice Draw (OSS). Baiklah,sekarang jom kita tengok cara-cara untuk menggunakan semua perisian ini.




1.Microsoft paint / paint brush


                          Cat Microsoft, juga dipanggil MS Paint atau hanya Cat adalah program komputer yang dibuat oleh Microsoft. Ia membolehkan orang ramai untuk mencipta fail gambar serta sunting fail gambar yang disimpan pada komputer mereka. Cat Microsoft juga satu program untuk menambah teks kepada imej-imej yang disimpan pada komputer. Terdapat pelbagai aluntuk membantu orang edit gambar, termasuk:baldi cat,pensil,semburan,pemadam,selaras alat talian dan,melengkung bentuk pelbagai alat,alat teks,serta alat cutout.Program ini mempunyai palet warna yang dipaparkan di bahagian bawah kiri skrin, serta "Edit Warna ..." menu, yang membolehkan pengguna untuk mewujudkan semua warna yang mereka perlukan.
                         Menggunakan alat pemilihan (2 alat di atas jika bar alat), pengguna boleh memilih semua atau sebahagian imej dan kemudian dipotong, salinan, memadam dan tampalkannya.Ramai artis-artis digital atau editor memilih program seperti Photoshop, tetapi banyak pada bajet yang ketat atau dengan masa yang kurang pada Cat penggunaan tangan mereka. Kerana ini, terdapat tutorial Internet banyak untuk membantu meningkatkan kemahiran kreatif setiap Kesakitan Microsoft.


1) pergi pada start menu dan cari microsoft paint.


 2) dia akan keluar macam ni.


3) guna tools yg sedia ada kat atas nih. boleh masukkan gambar atau ukis mengikut kreativiti anda.



4) ha...ni la contohnya. kita boleh masukkan box atau guna paint untuk lukis pakai brush. maaf lukisan buruk sangat.

2. Shapes/smart Art PowerPoint

                          SmartArt adalah satu siri kesan visual yang digunakan untuk mengubah suai teks. SmartArt template                   membolehkan anda untuk mengubah suai mata bullet dan mewujudkan carta aliran dan gambar rajah aliran, gambar rajah kitaran, carta pai, carta hierarki, rajah Venn, matriks maklumat, dan banyak lagi.


1) pergi kat microsoft powerpoint viewer yang ada kat laptop korang.



2) dia akan keluar macam ni. boleh tambah slide kat 'new slide'. 
layout pun boleh ditukar-tukar serta boleh menggunakan tools yang diberi untuk mencantikkan slide ni.


3) inilah hasilnya. korang boleh masukkan gambar,tulisan,carta,dan bentuk-bentuk.
semua ni boleh dipilih kat atas tuh.

3.GIMP  (OSS)

GNU Image Manipulation Program atau yang lebih dikenal dengan sebutan GIMP adalah perangkat lunak untuk manipulasi grafik berbasis raster.GIMP berjalan pada desktop GNOME dan dirilis dengan lisensi GNU General Public License.GIMP pada awalnya dikembangkan untuk desktop X11 yang berjalan di platform UNIX. Namun saat ini peranti ini sudah diporting ke beberapa platform sistem operasi yang lain iaitu MSWindows dan Mac OS.
Grafik yang dihasilkan oleh GIMP disimpan dengan format XCF dan bisa diekspor ke berbagai format gambar seperti bmp, jpg, gif, pdf, png, svg, tiff, dan masih banyak lagi yang lainnya.
GIMP menyediakan banyak sekali plugin yang memudahkan dalam mengolah gambar (image) dengan cepat.





1) download perisian GIMP ni kat PC korang. jangan risau GIMP ni percuma.


2) koran boleh mula edit gambar yang diingini menggunakan tools yang ada. memang mudah dan menarik. inilah hasilnya.

4. Online – google draw (collaborative drawing)

SmartArt adalah satu siri kesan visual yang digunakan untuk mengubah suai teks. SmartArt template membolehkan anda untuk mengubah suai mata bullet dan mewujudkan carta aliran dan gambar rajah aliran, gambar rajah kitaran, carta pai, carta hierarki, rajah Venn, matriks maklumat, dan banyak lagi.



1) pergi kat google drive.

2) tekan create dan pilih drawing.


3) korang boleh pilih tools yang korang nak gunakan.



4) ni lah hasilnya. korang boleh guna shape atau text.nak melukis pun boleh.

5.OpenOffice Draw (OSS)

OpenOffice.org Draw merupakan perisian untuk membuat dan memanipulasi gambar digital terutama gambar-gambar 2 dimensi yang boleh digunakan untuk melengkapkan dan menghiasi file dokumen pejabat yang terpaket dalam aplikasi OpenOffice.org . Pembuatan gambar dan simbol sederhana boleh dengan mudah dibuat dengan aplikasi ini seperti bulatan, kotak, garis termasuk pewarnaannya, bahkan aplikasi ini mempunyai kemudahan untuk memanipulasi gambar 2 dimensi menjadi gambar 3 dimensi 




1) download open office secara percuma dalam PC korang.


2) pilih drawing 


3) inilah hasilnya. gunalah tools yang ada untuk cantikkan lukisan anda.

                 Selamat mencuba ya kawan-kawan. mencuba sesuatu yang baru amat menyeronokkan. Alhamdulillah saya dapat mencuba menggunakan semua perisian ini. banyak aplikasi yang baru dapat saya perolehi daripada pembelajaran minggu ini.untuk tugasan pada minggu hadapan kami perlu menyiapkan broucher dan booklet atau newsletter menggunakan perisian microsoft office publisher.

                 selain daripada itu,kami juga diberi penerangan tentang microsoft publisher. Dengan menggunakan microsoft publisher ini kami diminta untuk menyiapkan booket dah broucher. perisian ini telah menyediakan template yang banyak serta menarik untuk dipiih. jom kita teroka cara untuk membuat broucher dan booklet atau newsletter.

broucher 

langkah 1: pergi pada software microsoft publisher kat komputer masing-masing.  


langkah 2: akan keluar macam nie dan pilih broucher.


langkah 3: boleh pilih templates yang disediakan.


langkah 4: hiaskan broucher mengikut kereativiti masing-masing. 

-ni cover depan

-ni bahagian dalam...ni yang saya siapkan.simple je.mudahkan???

booklet atau newsletter

langkah 1- ulang seperti angkah 1 dan 2 diatas tapi pilih newsletter ok.
dia akan keluar macam ni.


langkah 2: pilih templates yang anda suka.


langkah 3: hias dan boleh buat booklet anda mengikut kreativiti masing-masing.


langkah 4: isikan maklumat atau data yang ingin disampaikan. ini contoh yang telah saya siapkan.


langkah 5: hiaskan bahagian belakang juga...dah siap...

banyak kelebihan yang ada dalam microsoft publisher. mudah untuk menggunakannya tetapi microsoft ini juga mempunyai masalah kerana susah untuk mencetak booklet kerana formatnya tidak dapat dibaca.setakat itu sahaja refeksi saya pada minggu ini. selamat meneroka kawan-kawan. jumpa lagi minggu hadapan....:)



No comments:

Post a Comment